دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 3651 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 223 |
کسی به تحقیق نمی داند که نام گبه از کجا آمده و چه ریشهای دارد و چرا گبه بهاین نام معروف شده است، عدهای از زبانشناسان و نویسندگان معتقدند کهاین لغت به معنی زمخت، ضخیم و سفت و چیزی شبیه بهاینها بوده است، چون به فرشی گبه میگویند که خوابی بلند دارد و درشت بافته شده است.این نوع زیرانداز توسط عشایر و برای مصارف شخصی بافته می شده است. گبه زیراندازی بود برای جلوگیری از نفوذ سرمای زمین و خانوادة عشایری را از آن محافظت می کرد. در تاریخایران برای اولین بار لغت گبه در گزارشی از استقبال شاه طهماسب صفوی از شاه همایون گورکانی، پادشاه هندوستان که به علت سیاسی و توطئهها و خیانتهای درباریان مجبور شده بود بهایران فرار کند، آمده است. شاه تهماسب صفوی به شاه همایون گورکانی پناه میدهد و برای استقبال از او دستور می دهد استقبال بی نظیر و جانانهای به عمل آورند، ازاین رو مدیران برنامه جشن استقبال که سرپرستی آنان را محمدخان اشرف اوغلی بر عهده داشت، در سالنها از قالیچههای دو خوابة طلاباف، نمد تیکه کرکی اُستر اطلس، گبه و سه قالی دوازده ذرعی کوشگانی(جوشقانی) پهن می کنند و روی هفت رأس اسب جلهای مخمل و اطلاس پوشانیده بودند و تنگ قصب بافی ابریشمی برجل مخمل منقش، تنگ سفید برجل مخمل سرخ و تنگ سیاه برجل مخمل سبز بکشند.
فهرست مطالب
مقدمه
ریشهیابی نام گبه
آشنایی و شناختی از گبه
استاندارد و اندازه گبه
طرح گبه
رنگهای مورد مصرف در گبه
تقسیم بندی رنگها
۱-رنگ گرم
۲-رنگهای سرد
۳-رنگهای خنثی
تقسیم بندی کلی رنگها
۱-رنگ گرم
۲-رنگهای سرد
۳-رنگهای خنثی
تقاثرات نور بر رنگ های مختلف
سخن آخر مؤلف
سیم بندی کلی رنگها
۱-رنگهای آکروماتیک
۲-رنگهای کروماتیک
روانشناسی رنگها در گبه
توصیه برای پاک کردن لکههای گبه
توصیه برای مبارزه با بید و جلوگیری از بیدزدگی
موقعیت جغرافیایی استان فارس
گبه در چه منطقهای و توسط چه کسانی بافته می شد
عشایر ایل قشقایی
طایفة شش بلوکی
طایفة فارسی مدان
مهمترین طرح و نقش گبههای عشایری
۱-طرح شیر
اهمیت تاریخی طرح شیر
۲-طرح خشتی یا قابی شکل
۳-طرح حوض گبه
۴-طرح گل گبه
۵-طرحایلاتی
۶-طرح درختی
۷-طرح هندسی
۸-طرح ابرش
۹-طرح چهارفصل
نقشها نشانة چه نماد و سمبلی هستند
طرح مشترک و نحوة بافت گبه در بینایلات فارس
رنگهای مورد مصرف عشایرایل قشقایی در گبهها
مقایسه گبههای قدیمی با گبههای جدید
گلیم گبه(گچمه)
ویژگیهای فنی گلیم گبه(گچمه)
ریشهیابی نقوش گلیم گبه
نامهای گبههای امروز و نمونههایی از آن
نام گبههای دیروز و نمونههایی از آن
طراحی و نقشپردازی
نقشمایههای گلیمی
گروه ۱: نقشمایههای هندسی
گروه ۲: نقشمایههای دوگانه
گروه ۳: نقشمایههای تلفیقی
گروه ۴: نقشمایهها حاشیهای
نقشهای گلیم قشقایی
۱٫نقش اشکالی
۲٫کف ساده
۳٫محرمات
۴٫خشتی
۵٫قابی
۶٫شطرنجی
کشکولی(؟)، دهة هشتم تا دهة آخر قرن سیزدهم هـ.ق ۱۰۷-۱۶۳
دره شوری، دهة پنجم تا ششم قرن چهاردهم هـ . ق
کشکولی، اواخر دهة ششم قرن چهاردهم هـ .ق. ۱۴۲*۲۵۸ سانتیمتر
دره شوری، دهة دوم تا سوم قرن چهاردهم هـ .ق
کشکولی، اواخر دهة هشتم قرن چهاردهم هـ.ق
آردکپان، اواخر دهة هشتم قرن چهاردهم هـ.ق.
۱٫سوزنی قشقایی
۲٫اسلوب بافت و چگونگی کاربرد
۳٫نقشپردازی و رنگ آمیزی
۴٫نمونههای سوزنی قشقایی
دستبافته های ایلات بهارلو و اینالو
نقگلیم و سوزنی
دست بافته های ایلات عرب
طایفههای بافنده و ویژگیهای بافندگی
شپردازی و رنگ آمیزی
رنگ آمیزی
نمادها و نگارهها در گلیم
نساختار و هندسه
نگارههای زندگی
نگارههای محافظت از زندگی
نگارههای زندگی پس از مرگ
نکاتی چند در طراحی دکوراسیون داخلی
اصول طراحی
الگوهای طراحی
تناسب
تعادل
انواع تعادلها
۱-تعادل متقارن
۲-تعادل شعاعی
۳-تعادل نامتقارن
هماهنگی
مقیاس
یکی شدن و فراوانی
ابعاد رنگ
انعکاس رنگ ها
مفهوم رنگ ها
سازواری اشکال هندسی و رنگها
مطالبی مهم دربارة رنگها
انواع نورها
منابع و مآخذ
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 95 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 111 |
تعلیمات آکادمیک نقش بسیار مهمی را در رشد صنعتی اقتصادی وفرهنگی جامعه ایفا میکند. تمامی کشورهای در حال توسعه ذخیره عظیمی از نیروهای انسانی دارند که به منظور موثر واقع شدن در امر توسعه، این گروه از جمعیت باید مهارتهای لازم را فرا میگیرند در غیر اینصورت این نیروی بالقوه نه تنها نقش مؤثر خود را در توسعه و پیشرفت ایفا نمینماید بلکه خود بر مسائل و مشکلات میافزاید. ارائه الگوی مناسب جهت ساماندهی قصایی دانشکدة معماری به منظور بالا بردن سطح مهارت و تربیت کارشناسان با تخصصهای لازم برای تبدیل نیرو بالقوه جامعه بالفعل و در نتیجه گامی بزرگ در جهت رشد صنعتی اقتصادی و فرهنگی جامعه است که جزوة حاضر مطالعاتی است در جهت رسیدن به این امر.
فهرست مطالب
عنوان : دانشکده معماری صفحه
مقدمه ............................................................................ 4
فصل اول : شناخت مسائل و نکات مربوط به ساختمانهای دانشگاهی ... 6
ویژگیهای عمومی پردیس دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ............ 7
آرایش وسازماندهی فضائی جزء بناها .................................................... 9
اصول و ضوابط طراحی و فضاهای دانشکدهای ................................... 10
فصل دوم : استانداردها (ابعاد و فضاهای مورد نیاز)........................... 21
پلکان ..........................................................................................................22
راهروها و مسیرهای شیب دار ..............................................................23
دربها ..........................................................................................................24
کیفیت هوا ............................................................................................... 25
راندمان دید ............................................................................................ 26
روشنایی مصنوعی ................................................................................. 26
رنگ ........................................................................................................ 28
طرح و بافت ............................................................................................ 34
نویز (اغتشاش صوتی) وآکوستیک ......................................................... 34
حساسیت نسبت به ارتعاشات ................................................................. 35
مسیرهای پیاده رو ................................................................................. 39
دسترسی و مسیر گردش یا سیرکولاسیون ........................................... 39
تئاترها و سالنهای سخنرانی.................................................................. 40
شکل اساسی ........................................................................................... 41
سالنهای سخنرانی : صندلیها .............................................................. 43
سالنهای سخنرانی : مقررات آتش نشانی ............................................. 47
آکوستیک ................................................................................................ 47
فصل سوم : شرح برنامه دانشکده معماری ........................................... 48
آشنایی با رشتههای آموزشی دانشکده .................................................. 49
دوره کارشناسی معماری ...................................................................... 49
دوره کارشناسی ارشد معماری ............................................................. 52
فصل چهارم : بررسی نمونههای مشابه ................................................ 53
یوگینا آفتاندلیانس ................................................................................... 54
دانشکده هنرهای زیبا.............................................................................. 55
دانشکده معماری اپورتو، (OPORTO) ................................................ 62
دپارتمان زمین شناسی، دانشکدة آویرو، پرتغال .................................... 64
کلاس بلوک 3، دانشگاه آلیکان ............................................................... 67
دانشکده حقوق، دانشگاه جیرونا ............................................................ 68
کالج آموزشی معلمان، (setubal)........................................................... 69
فصل پنجم : شناخت بستر طرح ............................................................. 72
محدوده سایت......................................................................................... 73
فصل ششم : اقلیم .................................................................................. 74
روشهای دستیابی به اهداف عمده طراحی اقلیمی .................................. 75
نیازهای حرارتی و فضاهای داخلی ساختمان ........................................ 91
فصل هفتم : معرفی پروژه ..................................................................... 99
برنامه فیزیکی ....................................................................................... 100
طراحی (معماری، سازه، تأسیسات) ................................... ................................. 102
معماری ................................................................................................ 104
سازه .................................................................................................... 107
تأسیسات .............................................................................................. 109
اسناد و مدارک ..................................................................................... 110
منابع و مآخذ ........................................................................................ 111
دسته بندی | گزارش کارآموزی و کارورزی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 82 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 109 |
چمن از گیاهانی است که از دیرباز شناخته شده است و در تزئین گیاهی فضای باز، از آن سوی سده ها تا امروز مورد استفاده قرار می گرفته است. همکنون نیز یکی از عناصر لازم و جزء لاینفک تزئینات گیاهی به شمار رفته.
از چمن امروزه برای پوشش دادن زمین قلعه های تاریخی، زمینهای بازی گلف، فوتبال، باغها و پارکها بصورت وسیع بهره گرفته. در حال حاضر شرکت هایی حرفه ای بزرگ موجود هستند که تنها مشغلة آنها اصلاح بند و بهبود بخشدین به کشت چمن در صنعت فضای سبز است و در این زمینه توانائی های کسب کرده اند که در مجمع زیباسازی محیط از طریق کشت چمن و مراقبت های اصولی آن. بهترین دستاورد آن است. (1998, Jake.E.ingueis)
موارد استفاده از چمن:
موارد استفاده از چمن بسیار گسترده و متنوع است. و در زیباسازی محیط نقش اساسی دارد. و بعنوان صنعتی مستقل مورد توجه است.
خاک:
بستر اصلی زیست گیاهان خاک است و گیاه چمن فارغ از آن نیست بنابراین خواص کیفی و کمی خاک در رشد و نمو آن نقش اساسی دارد. بعبارت دیگر خواص فیزیکی و شیمیایی خاک عامل مهمی در رشد و نموگیاه چمن محسوب می شود در صورتی که خاک چمن به هر دلیلی متراکم باشد رشد و نمو آن بندریج کند و متوقف می شود رطوبت خاک خود مسئله دیگری است که با سیستمی آن جاری می شود. بستگی زیادی به تراکم خاک چمن دارد. ولی چمن های مختلف در مقابل تراکم خاک مقاومت بیشتری نشان می دهند معمولاً در زمین هایی که عمق خاک زراعتی کم باشد می توان با افزودن انواع خاکهای مناسب خاک را اصلاح و آماده کاشت چمن نمود.
بعنوان مثال در زمین های سبک می توان با افزودن مقداری خاک سنگین و مرطوب زراعتی یا آوار یا خاک رسی و در زمین های سنگین با افزودن مقداری ماسه یا کودهای آلی پوسیده و همچنین کودهای شیمیایی مناسب اقدام به کاشت چمن نمود. بطور کلی خاکهای خیلی سبک و خیلی سنگین برای کشت چمن خاکهای رسی شنی می باشد.
زیرا در زمینهای شنی رنگ چمن غالباً متمایل به زردی می گراید و در زمینهای شنی بعلت خاصیت زهکشی زیاد رشد و نمو چندان رضایت بخش نمی توانند باشد خاکهایی که خیلی رسی و چسبناک هستند برای چمن کاری مناسب نمی باشند زیرا خاک به سرعت سله بستر و رشد و نمو کند می گردد. برای اصلاح خاکهایی اسیدی می توان آهک بکار برد.
فهرست مطالب
عنوان |
صفحه |
فصل اول |
1 |
مقدمه |
1 |
تاریخچة محل کارآموزی |
5 |
موقعیت جغرافیایی |
7 |
طرح و توسعه |
7 |
مشکلات |
9 |
پیشنهادات |
10 |
مراکز فرهنگی |
11 |
منابع درآمد پارک |
11 |
وضعیت روشنایی |
11 |
منابع آب |
12 |
سرویس و تجهیزات بهداشتی |
14 |
سرویس خدماتی |
14 |
امکانات تفریحی کودکان |
14 |
امکان خدمات شهری همجوار |
15 |
نقشه و مشخصات پارک |
16 |
گلکاری و چمنکاری پارک |
17 |
وضعیت پرسنلی و نیروی انسانی |
17 |
کارهایی که قرار است در پارک انجام شود |
18 |
چارت زمانی پارک |
19 |
فصل دوم |
20 |
موارد مختلف استفاده از چمن |
20 |
خاک |
21 |
تهیة زمین چمن |
22 |
کاشت بذر |
23 |
مقدار بذر در واحد سطح |
24 |
نگهداری چمن |
24 |
تهیه و تازه کردن چمن |
26 |
کودپاشی |
26 |
آبیاری چمن |
27 |
علفهای هرز چمن |
28 |
علف کش 2-4D |
29 |
علفهای هرز چمن و مبارزه با آنها |
29 |
کاربرد تزئیناتی چمن |
21 |
بررسی گیاهان در طراحی فضای سبز و مبارزه با آفات آنها |
33 |
چنار |
33 |
نارون |
34 |
فصل سوم |
35 |
نگهداری گیاهان |
35 |
آبیاری |
35 |
کوددهی |
36 |
مالچ پاشی |
37 |
هرس درختان و درختچه ها |
38 |
زمان مناسب هرس |
38 |
هرس زمستانه |
38 |
هرس تابستانه |
38 |
هرس پائیزه |
39 |
هرس بهاره |
39 |
روش های هرس |
40 |
هرس تنک |
41 |
هرس سرشاخه |
41 |
زمستانگذرانی فضای سبز |
42 |
روش کاهش خسارت زمستانی |
42 |
بادسوختگی |
43 |
کاهش شدید دما |
43 |
آفتاب سوختگی |
44 |
برآمدن یا آماس کردن خاک |
45 |
آسیب ناشی از برف و یخ |
45 |
خسارت ناشی از نمک |
46 |
خسارت ناشی از برف روبی |
46 |
پوسیدگی چمن |
47 |
فصل چهار |
48 |
آرالیا |
48 |
ارکیده |
52 |
برگ انجیری |
55 |
بگونیا ببری |
60 |
پاپیتال |
63 |
پاپیتال |
66 |
یاس آبی |
68 |
داوودی |
72 |
دیفن باخیا |
75 |
عشقه |
78 |
فیکوس |
81 |
فیکوس بنجامین |
85 |
لیندا |
89 |
موز |
95 |
نخل مرداب |
97 |
یوکا خنجری |
99 |
بیماری لکه سیاه گلابی |
102 |
بیماری سرطان تنه و شاخه سیب |
107 |
منابع و مآخذ |
109 |
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 13096 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 127 |
چکیده
مقدمه ....................................................1
فصل اول؛ طبیعت و نقاشان منظره پرداز
- انسان شرقی و غربی در مواجهه با طبیعت .......4
- ویژگی های منظره پردازی ایرانی و اروپایی ...........7
فصل دوم؛ نقاشی معاصر ایران
- تفکر و نقاشی معاصر ایران .....................18
- تحولات فرهنگی هنری دهه40-20 ...........20
فصل سوم؛ حسین کاظمی
- در باره حسین کاظمی ..................27
- نقدهای منتشر شده ..............30
- تحلیل آثار ................ 33
فصل چهارم؛ منوچهر یکتایی
- درباره منوچهر یکتایی ....................51
- نقدهای منتشر شده ......................56
- تحلیل آثار ..............................61
فصل پنجم؛ ابوالقاسم سعیدی
- درباره ابوالقاسم سعیدی .................76
- نقدهای منتشر شده .....................77
- تحلیل آثار ..................................82
فصل ششم؛ سهراب سپهری
- درباره سهراب سپهری ...................98
- نقدهای منتشر شده ....................101
- تحلیل آثار .................................104
فصل هفتم: نتیجه گیری
- نتیجه گیری ...............................123
- فهرست منابع ...........................................127
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 35 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
نکته 1: انسان برای انجام پیشاندیشهی کارها، نیاز به «تفکر» و «طرحریزی» دارد و همچنین، برای ساختن همهی مصنوعات بزرگ و کوچک مورد نیاز خود، نیازمند «تفکر»، «تصور» و «طراحی کردن» است. «طراحی»، وسیلهی ساختن، آبادانی و تمدن است.
نکته 2: ما می توانیم با استفاده از قدرت «حافظه» و «تخیل»، آن چه را که قبلاً دیدهایم «تجسم» کنیم و نیز می توانیم به کمک «تفکر» و «تخیل» و «قدرت خلاقیت»، دربارهی آن چه که «ممکن است باشد» تعمق کنیم و تصویری از آن چه که می تواند باشد، مجسم سازیم و آن را ترسیم نموده، با دیگران در میان بگذاریم.
نکته 3: طراحی تلاشی اندیشمندانه، خلاقانه است که از تفکر، شروع و به ارائهی محصولی زیبا، کارآمد و اصیل ختم میشود. و طرح نهایی همیشه عمق اندیشه و بصیرت طراح را در خود باز می تاباند و حکایتگر عمق اندیشه و بصیرت طراح را در خود باز می تاباند و حکایتگر عمق و سلیقهی اوست.
فهرست مطالب
فصل اول
«مفهوم برنامهریزی بر طراحی»
مفهوم برنامهریزی
مفهوم طراحی
فصل دوم
«ابعاد مختلف طراحی و مفاهیم آن»
معماری طبیعت
معماری عناصر مصنوع
ابعاد مختلف در طراحی
1- ابعاد عملکردی
2- ابعاد جغرافیایی و محیطی
3- ابعاد هنری و ذوقی
4- ابعاد فنی و تکنیکی
5- ابعاد اجتماعی و فرهنگی
فصل سوم
«عوامل مؤثر در طراحی معماری و صورت عقلانی طرح»
اهداف و عوامل مؤثر بر طراحی پروژهی معماری
1- تعیین اهداف
2- تعداد برنامهی فیزیکی طرح
3- بررسی عوامل جغرافیایی و محیطی
4- شرایط اقلیمی
5- بررسی و تجزیه و تحلیل زمین و هم جواری
6- بررسی مصالح، تکنولوژی و سازهی ساختمان
7- ابعاد انسانی و فضای معماری
8- مقیاس انسانی در فضای معماری
9- الزامات تأسیساتی
فصل چهارم
«شناخت اجزای پروژه، مقدمه طراحی است»
شناخت عرصههای مختلف در خانه مسکونی
1- عرصهی زندگی خانوادگی
الف) اتاق نشیمن
ب) مبلمان و تجهیزات
ج) آشپزخانه
1- سینک ظرفشویی
2- یخچال و نگهداری مواد غذایی
رابطه یخچال با سینک
3- اجاق گاز
د) غذاخوری خانوادگی
2- عرصهی زندگی خصوصی و فردی
الف) اتاق خواب والدین
ب) اتاق خواب فرزندان
ج)اتاق مطالعه
3- عرصهی پذیرایی و مراسم
الف) ورودی
ب) فضای پذیرایی
ج) غذاخوری
4- عرصهی خدمات و پشتیبانی
الف) پارکینگ
ب) موتورخانه
ج) اتاق مفید و رختشویی
5- عرصهی فضاهای باز و حیاط خصوصی
الف) ایوان
ب) فضای باز عمومی
فصل پنجم
«طراحی و معماری»
1- برنامهی فیزیکی پروژه
2-تحلیل سایت و مکانیابی ساختمان
3- بررسی روابط فعالیتها و فضاها
4- روش های مختلف طراحی معماری
5- طراحی گزینهها
گزینه 1: طراحی با تأکید بر تفکیک عرصهها
گزینه 2: طراحی براساس فضاهای بسته و فضاهای شفاف
فصل ششم
«بررسی ارزشهای فضایی در گزینههای طرح»
1- مفهوم فضا
2- فضای معماری
3- فرم و عناصر تشکیل دهندهی آن
الف) نقطه
ب) خط
ج) سطح
4- شکل
الف) دایره و اشکال منحنی
ب) مثلث
ج) مربع و مستطیل
5- رنگ
6- بافت
7- نور
8-عناصر سازندهی فضای معماری
الف) کفها
ب) ستون و دیوارها
ج) سقف و عناصر بالای سر
د) پنجره
فصل هفتم
«ارزیابی ترکیب و ارزشهای بصری و ادراکی در گزینههای طرح»
1- قواعد طراحی و ترکیب
الف) وحدت و تضاد
تضاد در رنگ و نور
هماهنگی یا تضاد در شکل
ب) تناسب
ج) تعادل و ناپایداری
ج-1) سه روش ایجاد تعادل
الف: تعادل محوری
ب: تعادل شعاعی
ج- تعادل نامتقارن
د) هماهنگی، تنوع و یکنواختی
هـ ) ریتم، حرکت و سکون
و) تأکید و یک نواختی
فصل هشتم
«توسعهی گزینهها، ارزیابی و تکمیل طرح»
1- توسعهی گزینههای طرح
2- ارزیابی گزینهها
3- انتخاب و تکمیل گزینهی نهایی
4- ارائهی پروژه و نقشههای فاز یک
5- نقشههای فاز 2 ساختمان